Bagai air yang jernih

Bagai air yang jernih,
mengalir perlahan dari hulu ke muara
beginilah waktu mencatat
riwayat hidup anak pedalaman
meneroka rona-rona kehidupannya

AZAM

AZAM

Wednesday, July 21, 2010

WARGA NEGARA KELAS 3

Siapa yang boleh menolong kita? Saya mengandaikan ceritanya begini; Di kampong kelahiran saya sendiri saya tidak mendapat agihan tanah felcra, demikian juga di kampong dimana isteri saya dilahirkan kami tidak juga mendapatnya.


Sedangkan mereka yang rapat dan menjadi kroni saya ketahui mendapatnya bahkan suami isteri kedua-duanya mendapat bahagian mereka.


Saya telah membuat permohonan tanah sejak lebih 20 tahun lalu namun masih belumpun dipertimbangkan. Mungkin pegawai pejabat tanah Jerantut tidak dapat melayan permohonan saya kerana tidak disertakan dengan wang kopi atau dengan lebih jelas 'rasuah'.


Jika saya tidak layak mendapat saham felcra, tidak juga isteri saya dan saya juga tidak berhak mendapat tanah, jadi apa yang saya boleh dapat sebagai warga negara Malaysia ini? Satu Malaysia? Bangsa cina mendapat segalanya di DUN Damak tetapi tidak bangsa Melayu.


Apa yang pemimpin melayu boleh tolong kepada orang Melayu? Apa pegawai melayu boleh tolong kepada bangsa melayu sendiri? Rasuah dipejabat-pejabat kerajan dan rasuah juga dalam politik.


Saya harap ada YB dan pegawai kerajaan yang pandai membaca blog dan dapat merasa keluhan ini yang bukan hanya dari diri saya sendiri tetapi mewakili ribuan melayu yang lain yang akan memberikan undi dapam PRU13 nanti.


Gelombang akan mengubahkan segalanya nanti jika pegawai kerajaan dan YB masih seperti ini. MB mungkin tidak pandai membaca blog dan tidak akan dapat merasai apa dalam hati kami.

No comments: