Bagai air yang jernih

Bagai air yang jernih,
mengalir perlahan dari hulu ke muara
beginilah waktu mencatat
riwayat hidup anak pedalaman
meneroka rona-rona kehidupannya

AZAM

AZAM

Monday, November 8, 2010

BLOGGER - ADA YANG MENDEPANI ZAMAN




Saya sudah menulis kepayahan seorang blogger (picisan) seperti saya. Menulis bukan kerana nama dan bahkan bukan kerana apa. Tidak seperti blogger yang ditaja yang harus sentiasa menulis kerana menulis adalah tanggungjawab dan kewajipannya kepada seseorang atau sesuatu organisasi. Saya berbeza sama sekali.

Benar ini bukan satu-satunya blog yang saya miliki. Saya ada blog azam yang mengisi puisi-puisi dan catatan perjalanan kehidupan. Selain itu sebuah blog tidak berwajah, yang membantu kerajaan dengan menulis dan mempropagandakan isu politik semasa. Ia antara yang terkehadapan di Pahang namun buat masa ini saya masih perlu sembunyikan wajah. Justru amatlah sukarnya memberikan masa untuk bersikap komited kepada segalanya, tambahan pula semata-mata hanya atas kesedaran sendiri bagi membela bangsa.

Bagi yang berblog, mereka akan faham dan mengakui bahawa memang sukar untuk memiliki beberapa blog dan memberikan komitmen kepadanya. Ini saya lakukan kerana menafikan bahawa saya terlibat dengan lain-lain blog yang hangat diperkatakan di pekan kecil Jerantut ini. Saya sedar bahawa ada yang menuding jari kearah saya, tetapi mungkin kita lupa bahawa bukan saya seorang saja yang mampu lakukan itu dan itu boleh jadi siapa-siapa saja.

Semalam saya berkesempatan bertemu dengan seorang sahabat lama, Wan Johari yang banyak menanyakan saya tentang ini, dan saya menafikannya. Memang saya ada mendengar tuduhan sedemikian tetapi kerana ianya dibelakang, maka saya hanya mendiamkan diri. Dalam kes Wan Jo, saya menafikannya kerana beliau secara gentlement menanyakan saya dan saya menjawabnya dengan senanghati. Bagi yang tidak bertanya, bagaimana saya harus menjawabnya?

Pembaca blog juga bijak dari dari kalangan mereka yang mewah berfikir. Kerana itu jika kita menyatakan sesuatu yang bodoh maka kita terlebih dahulu dianggap bodoh dalam menyatakan pendapat. Saya ingin kaitkan dengan kenyataan saya tentang keinginan mendapatkan sahan felcra seperti yang pernah saya suarakan dulu.

Sebenarnya saya tidak pernah memohon, justru saya memang tidak berhak untuk mendapatnya. Bagaimanapun apa yang saya suarakan itu sebenarnya hanyalah suatu kiasan kepada apa yang berlaku disekitarkita. Memang ada mereka yang betul-betul memerlukannya. Bagaimanapun memang betul-betul berlakunya penyalahgunaankuasa dan penyelewengan dalam pemberian saham felcra berkenaan, seperti yang berlaku di Kg. Merting dan hangat diperkatakan. Sebenarnya, saya dalam bahasa yang halus hanya ingin menarik perhatian pihak berkenaan kearah isu itu, tetapi rupanya masih ada pembaca yang kurang faham maksud yang tersirat. Mungkin kerana kurang prihatin tetapi saya rasa bukanlah kerana mereka kurang cerdik dalam mentafsir.

Pihak berkenaan harus sedar dalam isu felcra memang ada berlaku borang dijual-beli (RM100), selain itu mereka yang patut dapat tidak mendapatnya bahkan mereka yang tidak layak diberikan peluang mendapatnya. Itulah isu pokoknya yang perlu kita perhatikan dan selesaikan. Bukanlah isu saya secara peribadi marah dan kecewa kerana tidak mendapat saham felcra berkenaan dengan tidak memohonnya.

Kita harus melihat dunia blog ini dengan lebih telus. Kita harus menyertai blog dan facebook sebagai alatan perhubungan media sosial semasa. Jika kita masih duduk diluar, maka kita berupaya mentafsirkannya dan jangan kita bincangkan apa yang kita tidak memahami. PM meminta kita aktif dalam lama sosial dan menjadi juara dalam IT. Berapa ramai antara kita yang sudah melangkah kesitu? AJK UMNO Bahangian yang berania hanya Cik Gu Sofian Kassim.  Syabas Bro! Teruskan!

No comments: