Bagai air yang jernih

Bagai air yang jernih,
mengalir perlahan dari hulu ke muara
beginilah waktu mencatat
riwayat hidup anak pedalaman
meneroka rona-rona kehidupannya

AZAM

AZAM

Monday, September 6, 2010

TEKANAN POLITIK DAN KETUANAN MELAYU




1. Nampaknya keadaan politik negara semakin gawat. Ketidak stabilan politik akan mempengaruhi kehidupan harian rakyat berbilang kaum yang selama ini harmoni. Ketegangan kaum cuba diujudkan oleh pihak tertentu bagi mengambarkan keadaan politik negara tidak stabil yang mana akan juga mengakibatkan tekanan ekonomi berikutan keengganan pelancong asing melawat negara serta keengganan pelabur asing untuk datang melabur.

2. Kita sedar bahawa ini semua terjadi akibat tekanan dan desakan parti-parti politik serta individu berkepentingan. Mereka sengaja mewujudkan keadaan tidak stabil ini bagi memesongkan tumpuan rakyat serta menimbulkan kebimbangan dan ketidakyakinan rakyat terhadap kerajaan.

3. Tunjuk perasaan di Indonesia dan operasi ganyang Malaysia diberitakan didalangi oleh orang tertentu yang berkepentingan. Pendemo berkenaan adalah pendemo professional yang memang mencari makan dengan cara berdemo. Di Malaysia juga ada kumpulan seperti itu dulu walaupun tidak benar-benar professional tetapi mereka memang dibayar untuk turun serta berdemo.

4. Nyatalah bahawa politik sentiasa membenarkan matlamat dan menghalalkan cara. Tanpa kita sedari bahawa kita adalah sebahagian dari buah-buah catur yang digerakan oleh seseorang untuk kepentingan mereka.

5. Bagaimanapun kita haruslah sedar supaya jangan sampai maruah bangsa dan negara digadaikan. Jangan sampai hak ketuanan Melayu kita juga dipermainkan kerana negara ini adalah Tanah Melayu.



Orang-orang Melayu perlu tahu mengangkat martabat bangsa. Bangsa asing juga perlu tahu supaya menghargai tolak ansur bangsa melayu berikan selama ini. Ini ketuanan Melayu. Bangkitkan semangat bangsa melayu bukannya rasis. Kita mestu tanamkan semangat kebangsaan. Hidup melayu dan menjadi tuan dibumi melayu - bumi sendiri.

Wasiat Raja-Raja Melayu tersebut disampaikan sebelum Merdeka kepada rakyat-rakyat Melayu yang merupakan rakyat asal dan subjek Raja-Raja Melayu dan adalah berikut:


"Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami tujuh perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera.

Tujuh perkara itu adalah:

Pertama - Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA )

Kedua - Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain,

Ketiga - Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hakmilik kamu, kami telah tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara,

Keempat - Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini,

Kelima - Kami isytiharkan ISLAM ialah Agama Persekutuan,

Keenam - Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU, dan

Ketujuh - Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

2 comments:

C L J said...

Mana mana perkara dalam 7 perkara itu apabila terusik ia maka akan tidak jerneh lagilah air yang nak diminum.

kedai buku perintis said...

semuga pihak yang berkenaan tidak menunggu masa darurat untuk berfikir dan mengambil tindakan....