Bagai air yang jernih

Bagai air yang jernih,
mengalir perlahan dari hulu ke muara
beginilah waktu mencatat
riwayat hidup anak pedalaman
meneroka rona-rona kehidupannya

AZAM

AZAM

Saturday, July 17, 2010

PERKASAKAN UMNO?

Banyak pihak bercakap tentang memperkasakan UMNO. Nampaknya semuanya ingin menjadi sebagaimana si burung tiong yang bijak berkata-kata.


Saya terfikir bagaimana hendak kita perkasakan UMNO? Kita mesti memperkasakan orang-orang melayu dahulu kerana orang melayulah pendukung UMNO sedangkan UMNO itu hanya satu entiti sahaja.


Melayu manakah yang mesti kita perkasakan? Melayu banyakkah atau melayu yang melayu yang memimpin? Melayu banyak adalah rakyat jelata yang sebenarnya mendukung UMNO dan melayu elit adalah pemimpin yang jumlahnya sedikit namun berkuasa menentukan haluan dan halatuju UMNO itu.


Melayu elit kebanyakannya sudah kaya-raya dengan peluang yang selalu terhidang dihadapan mereka namun melayu terbanyak masih hidup dalam kedaifan. Mereka ini kebanyakkannya masih tinggal di pedalaman, kampong-kampong tradisional. Merekalah yang masih setia menyokong UMNO selama ini. Apakah memperkasakan UMNO bermakna memperkasakan melayu terbanyak ini?


Apakah memperkasakan UMNO bermakna mengangkat martabat dan meningkatkan taraf ekonomi mereka ini? Apakah selama ini pemimpin jujur dan berusaha keras dalam mengangkat martabat dan meningkatkan ekonomi mereka? Apakah pemimpin berlaku adil kepada semua pihak?


Saya sebahagian dari anak pedalaman, juga pendukung UMNO (sekurang-kurangnya dulu) apakah saya mendapat apa yang kerajaan ingin berikan kepada saya? Felcra di Kuala Tahan umpamanya, saya tidak dapat namun ada pegawai kerajaan mendapatnya dan bahkan suami isteri serta ibu dan bapak mereka. Permohonan tanah juga, sudah hampir 20 tahun masih belum mendapat perhatian? Perlukan sogokan?


Ini sebahagian dari ketidakpuashatian rakyat yang perlu diambil kira, dan masih banyak lagi yang hanya terpendam dalam dada mereka. Apakah pemimpin kita peduli? Mungkin kerana saya bukan perwakilan jadi saya tidak harus diberi perhatian, tetapi saya warganegara Malaysia.


Mungkin selepas kita bersuara akan ada pihak yang berkata; kenapa tidak di maklumkan kepada mereka? Itu adalah skrip lama yang diulang semula, berkali kali dan akan diulang lagi berkali-kali lagi. Perkasakan UMNO? Saya tidak ada kata-kata!

1 comment:

one one no belen said...

salam.memang pemimpin UMNO tuli.bukan nak mendengar rintihan rakyat pun.